ÖPPET HUS OCH VISIONSSEMINARIUM I STOCKHOLM 2018
2 - 3 feb. i Hjorthagens Medborgarhus
Under året 2017 har olika arbetsgrupper arbetat med frågor inom
områdena early intervention, skolan och utvecklingsarbete.
Fokus inom dessa huvudområden är språk, språkutveckling, språkträning
och språkets betydelse för lärande och delaktighet.
10 ARBETSGRUPPER bildades
​
​
​
1. Informationsspridning av nätverks- och lathundsarbete
Målgrupp: barn med hörselnedsättning/CL och dövblindhet.
Arbetet pågående, delredovisas under 2019.
​
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​2. Presentation av goda exempel på inkludering och språkträning.
Målgrupp: barn med grav språkstörning i skolan.
Arbetet är pågående, delredovisas under 2019.
​
​
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​3. Planering och genomförande av Öppet Hus och Visionsseminarium.
Öppet hus - "Den fantastiska språkresan" läs åhörarkopior HÄR
Visionsseminarium – läs inbjudan HÄR
​
​
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​4. Early intervention, förberedande kommunikations- och språkträning
Målgrupp: barn med risk för språkstörning ålder 1–12 mån.
Delredovisning – läs åhörarkopior HÄR
​
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​5. Inkluderande arbetssätt i skolan
Redovisning - läs Peter Stablums rapport HÄR
läs artikel i Specialpedagogen HÄR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​6. Modell för överlämning av språkträning till skolan
Målgrupp: skolledare, pedagoger och föräldrar
Delredovisning – läs åhörarkopior HÄR
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​7. Kommunikativ och språklig kompetens i en grupp elever inom träningsskolan
Arbetet är pågående, delredovisas under 2019
​
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​8. Föräldrars upplevelser av tidigt insatt handledning i Karlstadmodellen i Finland
Arbetet är pågående, delredovisas under 2019
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​9. Planera och genomföra sommarskolor 2019
Sommarskola i Huddinge - inbjudan HÄR
Sommarskola i Östersund - inbjudan HÄR
​
​
​
​
​
​
​
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
​​​​10. Planera IAKM:s årliga Nordiska konferens
Inbjudan HÄR
​
​
​
​
​
Arbetsgruppens fokus
Deltagare