


"Språkliga handlingar skolpersonals bedömningar av 58 elever i särskolan
Projektrapporten 2020:1 av Irene Johansson, Margareta Halvarsson, Hannah Nordén,
Kristina Stanley Linderö & Jessica Straubhaar
"Språkträning idag"
Rapport om en föräldraenkät som Iréne Johansson,
professor i fonetik och specialpedagogik, genomförde 2017.
Projektet "Skriften som mål - språket som medel"
Projektet startade 2012, av professor Irene Johansson, och har pågått under flera år.
Projektets huvudsyfte var att utveckla och utprova metodik och material till läs- och
skrivutveckling på en läsförberedande och tidig läsutvecklingsnivå. Materialet har
prövats på totalt 85 barn som alla har språkstörning i tillägg till annan funktionsvariation.
Resultatet av projektet presenteras som en beskrivning av och motivering till övningarnas
uppläggning samt det material som användes inom projektet.
Beskrivning av och motiveringar till projektets uppläggning
Appendix 1. Ordbilder i projektet. Teckenillustrationer är hämtade från www.ritade tecken.se
Appendix 2. Syntesplattor, begreppsbilder, bokstavskort. Illustratör: Linda Ravn Sørensen
Appendix 4. Läseböcker Illustratör: Emilia Åkerstrand